Så nu har alltså skolan börjat.
Jag har lite blandade känslor kring det.
En sak som gör att skolan absolut suger är betygen och hetsen kring betygen. Sen säger jag absolut inte att jag inte anstränger mig för det gör jag.
 Men skolan jag går på tar för mycket av min och mina klasskompisars fritid. Det kan nog många känna igen sig i. 




Tre "prov" (egentligen läxförhör som betygsätts, alltså prov) plus 3-4 andra läxor också tycker inte jag är okej. Dessutom så måste man kunna resonera och blablabla kring allting för att nå högsta betyg. 
Sedan lärarens ursäkter till att man inte får bra betyg:
- Du är jätteduktig och har allt på bra nivå, men tyvärr så har vi nya betygskriterier så nu ska du prestera på en 9:onde klassares nivå för att få högsta. Hur skulle man som 13-14 åring kunna ligga på en 16 årings nivå, och som om det blir lättare i nian? 
Är det ett skämt? I skolverkets böcker står det att när man har nya betygskriterier ska få det svårare men ändå ska skolarbetet ligga på en rimlig nivå. Dessutom är det no big deal med betygen. De spelar ingen som helst roll förrän på gymnasiet.
Men ändå ska rektorn säga:
- Betygen är jätteviktiga, ni måste prestera (för att skolan ska behålla sitt bra rykte).
Tips till lärare som vill bli omtyckta:
Betygsätt eleverna på en rimlig nivå. Men sätt inte några några betyg på våra självutvärderingar för det är sjukt!
Ha en fortsatt bra dag! 

#skola #betyg,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Anonym

23 Jan 2016 12:20

Så sjukt bra skrivet hoppas verkligen att alla lärare läser detta och tar åt sig av detta och att lärarna verkligen förstår vilken stress alla barn i vår ålder har på grund av skolan!❤

Svar: Tack, ja lärare måste verkligen börja förstå hur stressade eleverna blir ❤️
Lovisa Hansson

Kommentera

Publiceras ej